Edit
Click here to add content.

 

1. Vraag om een offerte
Weet wat de opdracht is en maak duidelijke afspraken. Een loodgieter laat je tenslotte ook niet carte blanche aan de slag gaan. Veel gesteggel achteraf is te voorkomen door een duidelijke opdracht en een gespecificeerde offerte.

2. Spreek een vast bedrag af
Voor de jaarcijfers – winst- en verliesrekening en de balans – plus de bijbehorende aangifte, kan je een vast bedrag afspreken. De loonadministratie en aangifte loonbelasting zijn routinehandelingen die eveneens tegen een vast tarief kunnen plaatsvinden.

3. Vraag om een urenspecificatie
Een goede boekhouder kan de werkzaamheden zonder problemen specificeren. Hierdoor ontstaat er meer transparantie in de boekhoudkosten. Wordt je bijvoorbeeld voor elk telefoontje gefactureerd?

4. Kijk wat je zelf kan doen
Je hebt de boekhoudkosten voor een groot deel zelf in de hand. Het goed aanleveren van de boekhouding scheelt aanzienlijk in de werkzaamheden en dus de uiteindelijke prijs. Maak dus vooraf duidelijke afspraken over wat je zelf doet en wat je uitbesteedt.

5. Kies een kantoor dat past
Niet alleen op persoonlijk vlak moet sprake zijn van een ‘klik’, de boekhouder moet ook professioneel gezien ‘maatwerk’ zijn. Ga om te beginnen af op harde feiten: waar ligt de expertise? Wat is de gemiddelde bedrijfsgrootte van de klanten? Heeft het kantoor meer bedrijven uit jouw branche als klant? Een goede boekhouder stelt namelijk niet alleen de cijfers samen, maar heeft ook kritische vragen over de cijfers en geeft gerichte adviezen.

 

Wil je nu meer weten of heb je behoefte om vrijblijvend hierover te sparren. Aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op.